Srpen 2024

Jak naplánovat DEN ZDRAVÍ: 8 bodů na které nezapomenout

Uspořádat Den zdraví je krásný úkol, ale někdy také poměrně náročný, zvlášť, pokud jej děláte poprvé. Den zdraví je skvělá příležitost, jak podpořit vaše zaměstnance a dát jim vědět, že vám na nich opravdu záleží. Nejen že podporujete své zaměstnance v péči o sebe, o své psychické a fyzické zdraví, ale celý den můžete pojmout i jako tmelící akci nebo zařadit wellbeing do vaší firemní kultury.

Den zdraví nabízí možnost postavit program přímo pro potřebu vaší firmy tak, aby odrážel vaši potřebu. Může mít různé formy a časová rozložení (den či týden zdraví, každoměsíční pravidelné aktivity, celoroční program). Součástí můžou být individuální měření a konzultace nebo vzdělávací workshopy a přednášky. Možností je skutečně celá řada a velký výběr anebo koordinace může představovat výzvu. S tímto úkolem našim klientům pomáháme každý den, proto jsme pro Vás sepsali naše tipy a zkušenosti.

Sepsali jsme pro Vás naše tipy a zkušenosti. Zde najdete 8 otázek / bodů, které je dobré si pro efektivní plánování a úspěšnou realizaci Dnů zdraví včas zodpovědět:

1. Jaký je váš rozpočet?

Ať chceme či nechceme, rozpočet je vždy alfa a omega celého projektu, ale věřte, že si s pár desítkami tisíc se dá zaměstnancům nabídnout třeba preventivní zdravotní měření a workshop nebo zajímavé přednášky s tématy mentální i fyzické kondice.

2. Rozmyslete si časové rozložení vzhledem k provozu vaší firmy:

  • Např. při směnném provozu by měli mít šanci se zúčastnit lidé ze všech směn. Je dobré zvážit, jestli zaměstnanci zvládnou měření či aktivity v rámci pracovní doby nebo po ní.
  • Témata Dne zdraví je možné propojit s firemními dny, Family Day nebo teambuildingem.
  • Někdy je třeba aktivity rozložit do více dnů nebo i týdnů, aby se pokryly časové možnosti zaměstnanců, kteří v rámci své práce cestují, nebo si vybírají dovolenou.
  • Není nutné dělat celý „Den nebo týden zdraví.“ Některé firmy organizují aktivity pro zdraví např. 4x ročně.
  • Nebo naopak, pokud je wellbeing součástí Vaší firemní kultury, můžete se menším aktivitám věnovat např. každý pátek nebo každý měsíc. Ať už se jedná o pravidelnou sérii workshopů nebo například masáže na pracovišti.

3. Zvažte možnosti vašich prostor:

  • Kolik a jak velké máte zasedací místnosti? Máte wellbeing prostory, tělocvičnu nebo třeba i jídelnu, která by se dala použít po ukončení výdeje obědů?
  • Pro některá měření – např. pigmentových skvrn je potřeba diskrétní prostor s možností odložení oblečení účastníků (zde je třeba vyloučit prosklené místnosti). Totéž platí v případě masáží na pracovišti.
  • Optometrista např. potřebuje cca 5 m dlouhou místnost, aby mohl doměřit případnou potřebu brýlí a stoly pro položení vyšetřovacích přístrojů.
  • Naopak některé workshopy (např. běhání, zdravé oči nebo otužování) je možné zčásti zrealizovat také ve venkovních prostorách, (a to klidně i v nepříznivém počasí). Pro některé aktivity je dobré mít v záloze „indoor“ variantu programu.Optometrista např. potřebuje cca 5 m dlouhou místnost, aby mohl doměřit případnou potřebu brýlí a stoly pro položení vyšetřovacích přístrojů.

4. Kolik máte lokalit?

  • Budete chtít v každé lokalitě nabídnout zaměstnancům stejné aktivity?
  • Nebo nějakou centralizujete a uskutečníte online?

5. Jak jsou zaměření vaši zaměstnanci?

  • Jsou zvyklí o sebe pečovat? Je téma zdraví a psychická kondice pro ně důležité?
  • Nebo jsou spíš konzumní typy a těch, kteří se aktivně zajímají o zlepšování kvality svého života změnami v životosprávě je jen malé procento?
    Dle naší zkušenosti je to velmi odlišné. Ve firmách, kde je úroveň sebepéče spíš nižší, se účastní aktivit maximálně 15 % zaměstnanců. Pokud je téma zdraví či vyhoření pro zaměstnance důležitější, zájemců o program je kolem 50 %. Jsou i týmy, které se vzájemně i ve wellbeing tématech podporují a velmi se o ně zajímají. Ty se účastní v téměř kompletním složení.

6. Jaká je interaktivita Vašich zaměstnanců?

  • Zapojují se vaši zaměstnanci rádi do diskuzí? Pak zvolte interaktivní živé workshopy nebo tréninky. Zde se nám velmi osvědčila VisionWay, která pracuje s tvorbou obrázkové koláže na různá témata jako je stres, strach, energie, prevence vyhoření. Pro interaktivní workshopy jsou vhodná témata osobního rozvoje. Skvělé jsou i pohybové aktivity jako kompenzační cvičení pro sedavá zaměstnání, jóga, pilates, pohybová psychohygiena nebo i tanec v práci.
  • Máte více lokalit a lidé jsou zvyklí připojovat se online? Pak využijte různé online přednášky nebo workshopy. Oblíbené jsou například psychosomatika, funkční strava, zvládání emocí nebo spánek

7. Co vše už zaměstnanci zažili?

  • Teprve se Dny zdraví ve firmě začínáte? Naplánujte obsah, který zaujme většinu lidí. Z měření doporučujeme měření pigmentových skvrn, zrakových funkcí nebo složení těla. Z workshopů mají největší úspěch témata jako silná imunita a psychohygiena.
  • Pokud už organizujete DNY ZDRAVÍ poněkolikáté, zopakujte programy, o které byl největší zájem. Navrhujeme dopřát lidem podruhé i měření těla. Lidé si tak mohou srovnat výsledky s předchozími hodnotami.
  • Máte za sebou „základní aktivity“? Nabídněte něco nového (např. měření stavu cév a nervového systému přístrojem Max Puls, podologii – stav plosek nohou nebo vyšetření karpálních tunelů.
  • Anebo uspořádejte workshop s pokročilejším vhledem do dané problematiky. Je zajímavé sledovat, jak jste se v dané problematice posunuli a naopak, které oblasti jsou výzvou a je třeba s nimi více pracovat – např. Zdravá žena, Menopauza, Zdravý muž, Zralá komunikace (trénink klidné komunikace dle Transakční analýzy), Toxičtí lidé kolem nás, Prevence diskriminace, Autoimunitní onemocnění nebo Otužování.
  • Nebo vyzkoušejte nabídnout zaměstnancům individuální konzultace – např. s psychoterapeutem, celostní lékařkou, výživovou poradkyní, celostní koučkou nebo mediátorkou – díky tomu můžete jít víc individualizovanou cestou ke konkrétním potřebám vašich lidí.

8. Plánovat včas se vyplatí

V každém případě počítejte s tím, že takřka všechny firmy chtějí organizovat DNY ZDRAVÍ na jaře a na podzim: vytíženými měsíci jsou září až listopad a březen až květen.

Proto plánujte raději dřív:

  • abyste mohli v klidu dát zaměstnancům vybrat (třeba formou hlasování), jaké téma by je zajímalo,
  • zvolit si svůj termín a zafixovat ho u terapeutů a lektorů
  • zarezervovat zasedací místnosti a vyřešit prostory
  • včas vypsat harmonogram jednotlivých časů na měření nebo naplánovat časy v kalendářích zaměstnanců dost dopředu, aby pak někdo neměl námitky, že už má na daný čas naplánované pracovní schůzky.

Snad Vám naše tipy přinesly novou inspiraci. Vždy je důležité myslet na potřeby Vašich zaměstnanců a na to, v čem je chcete jako firma podpořit.

Inspirovat se můžete i videm z Týdne zdraví v CETIN nebo přímo na našem webu.

Možností u Dnů zdraví je skutečně spousta a ideální je připravovat program na míru. V případě zájmu o bližší informace a možnosti pro Vaši společnost nás neváhejte kontaktovat. ?

Za celý tým Feel Good Company, Markéta

Pojďme diskutovat vaše konkrétní potřeby.

Každé řešení tvoříme spolu s našimi klienty a dle konkrétního zadání. Dejte nám vědět přes náš formulář, jaké téma vás zajímá. Rádi v tom pro vás budeme partnerem.

Obvykle reagujeme do jednoho dne.

    ING. MARKÉTA ČERNÁ & ING. GÁBINA LEVÁ
    Zakladatelky projektu Feel Good Company