Toxické vztahy, toxická komunikace, toxická firemní kultura… Téma toxicity je dnes probíráno doslova na každém kroku. Jak ho ale uchopit, aby nezůstalo jen u prázdného označování a pojmenovávání, ale aby práce s ním přinesla výsledky v podobě zdravější a zralejší firemní kultury?
Pojďme se na toxicitu podívat z více úhlů pohledu.
Toxické prvky postupně, někdy i velmi nenápadně totiž ničí firemní kulturu. A zejména toxičtí lidé mají na firemní kulturu velmi negativní dopad. Jejich chování, postoje a manipulativní způsoby komunikace ovlivňují nejen přímé kolegy, ale i celkovou atmosféru, fungování i efektivitu týmu a celé firmy.
K čemu všemu konkrétně pak ve firemním prostředí dochází?
- Zhoršení mezilidských vztahů
-
- Toxičtí lidé velmi často šíří pomluvy, polopravdy i lži, manipulují s ostatními nejrůznějšími způsoby (mnohdy i skrytě a nenápadně). Intrikují nebo se chovají pasivně-agresivně.
- To vede k narušení důvěry mezi kolegy, ke vzniku konfliktů a zvýšenému napětí.
- Snížení motivace a angažovanosti
-
- Lidé v toxickém prostředí ztrácejí chuť pracovat, tvořit a zejména přicházet s inovativními podněty. Lidé postupně upadají do větší a větší pasivity, protože se necítí dobře a bezpečně. Velmi často se u nich začnou projevovat i zdravotní problémy a zvyšuje se počet neschopenek.
- Lidé se soustředí spíše na „přežití“ než na výsledky nebo týmový růst.
- Motivovaní zaměstnanci se postupně stáhnou, ti nejlepší odejdou.
- Odchod kvalitních pracovníků
-
- Zdravě sebevědomí lidé nejsou ochotni pracovat v toxickém prostředí. Navíc toxické prvky velmi rychle identifikují a většinou okamžitě jednají. Díky tomu tak často firma přichází o své nejkvalitnější pracovníky.
- Fluktuace narůstá, čímž firma přichází o značné finanční prostředky a o cenné know-how.
- Zhoršení výkonnosti týmu
-
- Toxická atmosféra brání spolupráci, otevřené komunikaci i inovaci. Z naší dlouholeté praxe víme, že jeden „toxík“ dovede rozložit až dvacetičlenný tým. A to už může být pro firemní kulturu zásadní problém, jehož řešení si vyžádá značnou finanční i časovou investici.
- Ztráta důvěry v lídry
-
- Pokud vedení toxické chování toleruje, ignoruje nebo dokonce podporuje, zaměstnanci ztrácí důvěru v lídry. Vzniká pocit bezmoci a frustrace. Díky tomu se často zvyšuje i agresivita, zejména ta pasivní.
- Narušení hodnot, pocitu bezpečí a firemní identity
-
- Každá firemní kultura je tvořena sdílenými hodnotami (ať už psanými nebo nepsanými), chováním a pravidly. Toxičtí lidé narušují tyto základní pilíře firemní kultury a díky tomu i pocit bezpečí a sounáležitosti.
Poznat toxického člověka na pracovišti může být náročné, protože jejich chování bývá zpočátku nenápadné a maskované.
Jak poznat toxického člověka na pracovišti?
- Rozděluje lidi
-
- Dělá rozbroje v týmu a staví kolegy proti sobě, šíří pomluvy nebo „zákulisní“ informace.
- Často používá věty typu: „O mně tady nejde, ale…“, „Nemyslím to zle…“, „Nechci nic říkat, ale….“, „Neměl/a bych to říkat, ale…“, „To ti zatajili, viď…?“, „Chudáčku, tobě ….“
- Stěžuje si, komanduje, kritizuje, ale nikdy neřeší
-
- Neustále kritizuje kolegy, vedení nebo procesy.
- Odmítá návrhy na řešení, odmítá za cokoli převzít zodpovědnost.
- Manipuluje a vyvolává pocit viny
-
- Zneužívá informace, zpochybňuje všechno a všechny.
- Vinu za chyby přenáší na ostatní, často i nepřímo: „Já jen říkám, co si myslí většina.“
- Podrývá sebevědomí lidí a stabilitu týmu i firmy
-
- Zlehčuje nápady, přerušuje dialogy, zesměšňuje úspěchy ostatních.
- Vystupuje dominantně nebo naopak podlézavě.
- Nikdy za nic nemůže, jeho slovo nemá žádnou váhu, dohody nedodržuje
-
- Vždy má výmluvy: nedostatečné informace, kolega něco pokazil, někdo ho špatně pochopil, lidé mu/jí to dělají naschvál …
- Nepřijímá zpětnou vazbu – buď ji popře, nebo otočí proti člověku, který jí dává. Reaguje na ni podrážděně, defenzivně, nebo pasivně-agresivně.
- Změny vnímá jako problém a útok na svou osobnost. Komunikaci i jednání vládne jeho ego.
- Šíří stres, strach a nejistotu
-
- Lidé kolem něj bývají častěji vyčerpaní, nerozhodní nebo demotivovaní.
- V týmu se více mlčí, lidé se vyhýbají kontaktu s „toxíkem“ a snaží se „ho/ji hlavně nenaštvat“.
Čeho je potřeba si na pracovišti všímat
Pozorujte opakující se vzorce chování
-
- Každý může mít špatný den. Toxické chování se ale opakovaně vrací a má konzistentní dopad na okolí.
Sledujte dlouhodobý dopad na tým
-
- Když je toxický člověk na pracovišti, kolegové jsou napjatí, uzavření a více si stěžují.
- Dochází k odchodům, ztrátě důvěry i poklesu výkonnosti?
Vnímejte „neviditelnou atmosféru“ a poslouchejte, co je řečeno „mimochodem“
-
- Lidé zmiňuji, že něco není v pořádku, ale neumí to přesně popsat.
- Sledujte jakékoli signály, že někdo jakkoli narušuje psychologické bezpečí na pracovišti.
Příklady toxického chování ve firmě
Co s tím? Aneb zdravá firemní kultura vyžaduje aktivní přístup:
- Rychlá identifikace toxického chování – nejen u jednotlivců, ale i v systémech a procesech.
- Důsledné nastavení hranic – pravidla, která se skutečně dodržují.
- Podpora otevřené komunikace a bezpečného prostředí, kde se lidé nebojí říct pravdu.
- Vzdělávání vedoucích pracovníků zejména v oblasti emoční inteligence.
- Pokud jste manažer: soustřeďte se na dopad, ne na osobnost. Věcně pojmenujte chování a očekávání.
Jak může HR a management podpořit zdravou firemní kulturu?
- Vytvořit bezpečný prostor pro komunikaci a zpětnou vazbu
-
- Anonymní dotazníky, pravidelné 1:1 schůzky nebo otevřené debaty.
- Podpořit lidi v odvaze rozkrýt a pojmenovat toxické chování.
- Nastavit jasná pravidla chování (etický kodex)
-
- Všichni zaměstnanci, včetně vedení, by měli znát a respektovat a dodržovat zásady firemní kultury a firemní hodnoty.
- Nulová toleranci k toxickému chování.
- Zajistit Rozvoj manažerů
-
- Manažeři by měli umět včas rozpoznat a řešit toxické chování v týmu.
- Investovat do školení na emoční inteligenci, komunikaci, řešení konfliktů – u nás najdete v rámci programu „Zralý leadership“.
- Průběžné měření spokojenosti a zdraví (jak lidí, tak firemní kultury)
-
- Pravidelné dotazování formou 360° zpětné vazby, manažerský kompas L.E.A.D., sdílení, debaty, exit interview, dotazy na úroveň psychologického bezpečí.
- Všímavost – například nárůst nemocnosti nebo fluktuace bývá signálem toxického prostředí.
- Důslednost v řešení problémů
-
- Pokud je toxické chování odhaleno, je nutné jednat – ať už formou koučinku, spolupráce s mediátorem nebo i výstrahy či i ukončení spolupráce.
- Vedení musí jít příkladem a být transparentní a důsledné v rozhodování i řešení
Teď už víte, jak drahé je pro firmu mít ve svých řadách toxického člověka. Popsali jsme si ve stručnosti, jaké dopady má toxicita na firemní kulturu, týmovou spolupráci i jednotlivé lidi. Jak se toxické chování projevuje a jaké první kroky je potřeba udělat k jeho eliminaci.
Každá firma je však naprosto jedinečným a originálním organismem. A proto je dobré se i na téma toxicity vždy podívat i v širším kontextu a najít řešení optimální pro konkrétní úroveň firemní kultury. Vždy se dají udělat kroky ke zlepšení.
Rádi budeme na této cestě vaším Feel Good průvodcem.
Kontaktujte nás, pokud potřebujete poradit na téma toxických zaměstnanců.
Další články zde na téma firemní kultury, zralého leadershipu a strategického HR.